Nincs hosszú keresgélés többé, nincs sérült szerszám! Hogy hogyan jut egyszerű 5 lépésben a tökéletesen szervezett raktérhez úgy, hogy közben nem sérül meg a szerszáma, bemutatom ebben a cikkben.
Ki nem ismeri: gyorsan meghúzom az utolsó csavart, a csavarhúzót a legközelebbi fiókba dobom, és futás a következő vevőhöz. Ahogy megérkezek, jön a kérdés: hová tettem a komplett villáskulcs készletemet? Ez nem lehet igaz!
Bemutatjuk Önnek ebben a cikkben, hogyan lehet 5 egyszerű lépésben egy tökéletesen szervezett raktérhez jutni, és hogyan lehet elkerülni, hogy rövid idő alatt megtaláljuk a megfelelő szerszámot, hogy ne legyen időkiesésünk, és optimális raktári rendszert tudjunk felépíteni.
Hogyan segítettek nekünk a japánok?
Egy tökéletesen szervezett munkahely titka attól függetlenül, hogy irodáról vagy termelésről, vagy épp egy kisteherautóról beszélünk, egy egyszerű módszerben rejlik, melynek az alapjait a 20- század elején Japánban fektették le. A Toyota cég a 30-as években részben a kevés nyersanyaggal, részben az USA autóipari elszigetelődési politikájával harcolt.
A Toyota ezért egy koncepciót gyártott, melynek az alapjain mindenfajta pazarlást meg kellett szüntetni, emellett optimalizálni kellett a vállalati folyamatokat. Ebből alakult ma ki a modern ipari vállalatban alapként bevezetett 5S-módszer, amely egészen világosan definiált intézkedéseket ír elő ezen munkamódszer megvalósítására.
Az 5S-módszer célja:
Az 5S-módszer egy szisztematikus eljárás, hogy a saját munkahelyet és a saját környezetet úgy alakítsuk, hogy optimálisan az értékteremtő tevékenységre tudjunk koncentrálni.
Forrás: www.lean-production-expert.de/lean-production/5s-methode.html
Egyszerűen megfogalmazva:
Az 5S arra céloz, hogy a saját munkahelyet – ebben az esetben a kisteherautó rakterét – olyan rendben és tisztán tartsuk, hogy mindig maximális termelékenységet tudjunk elérni.
A Toyotától a raktérig
Így támogatja a Japánból származó módszer az iparost és a szerviz technikust abban, hogy a napi környezetében a mozgó műhelyét átláthatóan, jól strukturáltan, tisztán és biztonságosan alakítsa ki.
Az 5S a következőket tartalmazza:
- szortírozás
- rendszerezés
- takarítás
- standardizálás
- önfegyelem
Ennek az 5 intézkedésnek az átültetésével véget ér a káosz, és a mobil műhely egy tökéletesen szervezett munkahellyé válik. Így a mindennapos munka nem csak jelentősen termelékenyebbé válik, hanem a vevői az Ön pozitív átalakulásáról jó véleménnyel fognak nyilatkozni.
Az ocsút a búzától elválasztani – SZORTÍROZNI
Szortírozzon és távolítsa el a felesleges árut!
Más mint a műhelyben! Az iparosok és szerviztechnikusok a kisteherautó rakterében rendszeresen korlátozott tárolóhelyet találnak. Hogy ezt maximálisan kihasználják az 5S első lépésben a szerszámok és fogyóanyagok SZOTÍROZÁS-át javasolja a járműben.
Így nem csak egy optimális átláthatóságot biztosít a raktér felett, egy rendszeres raktér szortírozás abban is támogatja Önt, hogy nem használt vagy duplán előforduló kis anyagokat és szerszámokat beazonosítson, és aztán ezeket közvetlenül kiszórja.
Mit eredményez számomra a rendszeres szortírozás?
- optimális rálátást a rakodótérre
- több elhelyezési lehetőséget a valóban szükséges anyagok és szerszámok számára
- keresési idők megtakarítását, így hatékonyabb napi tevékenységet
Egy további pozitív hatás: a kevesebb feleslegesen szállított súly pozitív hatással van az üzemanyag fogyasztásra.😉
Vége a káosznak az átgondolt RENDSZEREZÉSSEL
A hosszadalmas keresés a járműben sok időbe és idegbe kerül? Ennek nem kell így lennie! Hozzon rendet a káoszba, és az Ön értékes idejét oda fektesse be, ahol Önnek erre valóban szüksége van – vagyis a vevőibe!
Az 5S szellemében az átgondolt RENDSZEREZÉS első lépésként egészen konkrét gondolatokat szül az Önnek naponta szükséges szerszámok elhelyezéséről. „Rövid utak” – ez a jelmondat.
Milyen szerszámokra, gépekre és anyagokra van szüksége rendszeresen és gyakran, és melyikekre ritkábban? Rendezze be észszerűen a rakterét, és ennek az elemzésnek a segítségével adjon minden szerszámnak, minden gépnek és minden anyagnak fix helyet a járműben:
Ami gyakran szükséges, kézreállóan a járműajtó közelébe kerüljön, ami feleslegessé teszi a kisteherautóba történő belépést. Ugyanakkor a kevésbé gyakori anyagokat a járműben hátra pakolhatja. Olyan szerszámok, amelyeket az építkezésre kell vinnie, ideális esetben egy BOXX-ban helyezzen el, ami gyors és egyszerű kitárolást tesz lehetővé a kisteherautó és az építkezés között.
A szerszámbetétek használata további könnyítést biztosít Önnek a raktér rendszerezéséhez, mert alapból minden szerszámnak megvan a maga rögzített helye, és emellett még rendezett módon megoldott a szállítása is.
Amit ma be tudsz szerezni… TAKARÍTÁS
Legyünk becsületesek: otthon akkor érzi magát az ember a legjobban, ha minden tiszta és rendezett. Mert ki él szívesen koszban és rendetlenségben?
Hasonlóan, mint saját házában, ugyanígy viselkedik az ember a kisteherautó rakterével. Csakhogy itt 1 hét alatt sokkal több kosz keletkezik, mint az otthon 4 hét alatt. Minél hosszabb ideig kitoljuk a takarítást, annál időigényesebb és fárasztóbb a rend megteremtése.
Kapcsolatfelvétel
Ilyen okoknál fogva lett a harmadik pont az 5S módszerben: TAKARÍTÁS.
Attól eltekintve, hogy egy tiszta és rendezett járműben a balesetveszély csökken, és ezzel a munkabiztonság nő, a vevők felé ez a legjobb cégér. Mert a rend és a tisztaság a raktérben nagy gondosságról tanúskodik, és professzionális és alapos munkát feltételez.
Az alkalmazottak is gondosabbak a leltárral, ha egy alap tisztasággal találkoznak.
További előny: a munkahely rendszeres takarításakor a hiányzó vagy sérült szerszámokat és munkaeszközöket időben fel lehet ismerni.
Tipp: készítsen egy fotót a raktérről, ahogy azt látni szeretné. Tegye fel a fotót a műhelybe úgy, hogy minden kolléga számára látható legyen. Tűzzön ki egy rögzített időpontot minden hónap végén, amikor a járművet ki kell takarítani. A végén a raktérnek ugyanúgy kell kinéznie, mint ahogy a fotó mutatja. Így a kollégák látják, hogy kell kinéznie a járműnek a hónap végén.
Standardizálja a kisteherautójának a rakterét!
Az alapokat az első három „S” biztosította, most arról van szó, hogy a megteremtett rendet a gördülő műhelyben a STANDARDIZÁLÁS révén tartósan meg kell tartani. Alkosson érvényes szabályokat, és kifüggesztett pozitív jelzéseket a munkahelyen. Az összes kolléga ismerje ezeket a standardokat és tartsa be.
Mutatunk Önnek két példát arra, hogyan teheti az új előírásokat a járművön láthatóvá:
A színkódok használata a raktér jobb szerkezetének pozitív hatásai és rálátása mellett optimális áttekintést biztosít a kofferek, BOXX-ok és fiókok tartalmára. Ezen kívül egyértelműen felismerhetők a hovatartozások.
Ön dönt arról, hogy struktúrálja és rendszerezi a rakterét:
- a tartalom féleségétől függően, mint pl. szerszámok vagy fogyóanyagok járművenként
- vagy alkalmazottként pl. vörös = alkalmazott A, zöld = alkalmazott B
- vagy teljesen egyéni, saját elképzelések alapján
A feliratozással és a keményhab szerszámbetétekkel például a kialakítás a raktérben mindenkinek tiszta és átlátható lesz.
Ez nagyobb szerszámflottáknál nagy előny, mert a dolgozók és a kollégáik minden járműben gyorsan és egyszerűen megtalálnak mindent.
A raktér standardizálásával ajánlatos a készlet beszerzésekor egységes koffer- és boxrendszert használni. Ez bizonyosságot nyújt Önnek, hogy minden mindennel illeszkedik, és egyénileg egymással kombinálható.
A standardok megvalósítása minden munkavállalót támogat abban, hogy a járművet tiszta, szortírozott és észszerűen rendezett állapotban tartsa. A dolgozóknak egy tökéletesen szervezett raktér előnyeit el kell fogadni és megérteni, és pozitív hatásként értékelni a mindennapi életükben. Tegye világossá, hogy az eltérések azonnal felismerhetők legyenek.
Last but not least: ÖNFEGYELEM!
Beépítette már az első négy „S”-t a napi céges működésébe? Nagyon jó, mert az előző pontok következetes alkalmazása azt jelenti, hogy a mobil műhelyének a raktere optimálisan van megszervezve. Ehhez az új szabályoknak az összes dolgozó számára be kell vésődnie és bele kell, hogy éljék magukat ahhoz, hogy természetességgel el is fogadják. Az 5S -módszer előnyei hamarosan pozitív hatásokat mutatnak az teljes napi élet folyamán.
Ahhoz, hogy a megszerzett, lehetőség szerinti legjobb rend ne csak egy ideig maradjon meg, hanem tovább lehessen optimalizálni, egy bizonyos mértékű ÖNFEGYELMET követel meg.
A céges mindennapok állandóan változó követelményei miatt tanácsos a lefektetett standardokat folyamatosan kontrollálni és javítani kell. Követelje meg a kollégáitól, hogy rendszeres visszajelzést adjanak, és ötleteket, javaslatokat hozzanak arra vonatkozóan, hogy tovább javítsák az eddig kialakított rendszert.