Hogyan növeltük a hasznos teherbírást 300 kg-mal?
A Linde AG Németország és Európa egyik legrégebbi cége. Több, mint 130 éve a gépipari innováció egyik legjelentősebb centruma. Hazánkban az 1996-ban létrehozott Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. képviseli az anyavállalatot: az új és használt targonca értékesítés mellett bérbeadással, targonca felújítással, alkatrész értékesítéssel is foglalkozik, illetve országos szervizhálózattal támogatja a Linde ügyfeleket.
Feladat: Magyarországon már több, mint 7000 Linde által forgalmazott targonca van üzemben. Ezek szervizelésével foglalkozó flotta járműberendezésének kiválasztásakor elsődleges szempont volt a használt rendszer súlycsökkentése és ezáltal a hasznos teherbírás növelése.
Megoldás: A Linde Anyagmozgatási Kft. megkeresése után a Sortimo szakembere személyesen kereste fel őket telephelyükön, Dunaharasztiban és egy workshop keretében mérte fel az ügyfél pontos igényét. Felmérte egy szerviztechnikus teljes munkanapját, megfigyelte a munkafolyamatokat, kielemezve a pontos igényeket, illetve az akkor használt járműberendezés erősségeit és gyengeségeit. Ezáltal teljes képet kapott a Linde szükségleteiről és így maximálisan személyre szabott megoldásokat tudott kínálni. A Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. flottájának 18 új gépjárművébe a Sortimo SR5 polcrendszere került beszerelésre.
Eredmény: A korábbi berendezésnél 21,3%-kal könnyebb rendszerrel a hasznos pakolófelületet is sikerült 6,32%-kal növelni. Csak a súlycsökkentés éves szinten a teljes flottára vetítve 1,3 millió Ft üzemanyagköltség-megtakarítást jelent.
Magyar Renátát, a Linde Anyagmozgatási Kft. flottaszakértőjét, Ullmann Antalt műszaki támogatás részéről és Pálfi Arnold szerviztechnikust kérdeztük tapasztalataikról.
Mi az, ami a Lindében egyedülálló?
Antal: Az egyediséggel pozicionáljuk cégünket. A dizájn, a forma, az ergonómia, a használhatóság jellemzi gépeinket, valamint az egyedi, saját fejlesztésű hidrosztatikai rendszer. Eszközeinkkel nagyon precíz mozgásokat lehet végezni, ezért leginkább olyan helyen szeretik őket használni, ahol finom, pontos, de dinamikusan gyors mozgatásra van szükség, például raktárakban, raktárcsarnokokban, polcrendszerek mellett, tehergépjárművek rakodásánál.
2020-ban, elsőként kezdtünk el a digitalizált gépek értékesítését. Ez a mai napig egyedülálló a piacon. Digitalizált gépeink elektronikája moduláris, az egységek egymásra épülnek. Számos olyan biztonsági rendszerrel működnek a digitalizált gépeink, amik a mai standardoknak, biztonsági elvárásoknak alapfelszereltségként megfelelnek. Érzékelő szenzorok, jeladók figyelik a mozgást, ezáltal felügyeletet biztosítanak és ellenőrzik a biztonságos működést. Ezek a gépek távolról elérhetőek, diagnosztizálhatóak, így egy esetleges hibabejelentés után a technikus kollégának nem kell azonnal a helyszínre mennie. Távolról is el tud végezni beavatkozásokat, korlátozni vagy akár bővíteni tudja ügyfelünk hozzáférését. Így már úgymond felkészültebben, több információ birtokában tud a helyszínre menni és sokkal hatékonyabban tudja a javítást elvégezni.
Mióta vagytok a Linde-csapat tagjai?
Antal: 2002-ben, szerviztechnikusként kezdtem a Lindénél. 2004-ben szerviz tréner lettem, majd 2018 óta a műszaki támogatás csoportvezetője. Fő tevékenységem a technikusok támogatása, a technikusi csapat fejlesztése.
Arnold: 2007-ben csatlakoztam a Lindéhez szerviztechnikusként. Belsőégésű gépeket és elektromos berendezéseket is javítok. Nagyon jól érzem itt magam.
Milyen járműberendezéseket használtatok korábban? Miért kerestetek új megoldást?
Antal: Korábban fém szekrényekből összeépített, moduláris berendezéseket használtunk. Meg voltunk velük elégedve, de váltani kellett, mert a járművek teherbírását eddig is maximálisan kihasználtuk. Ahogy a szükséges rakományunk tömege nőtt, a korábbi típusú moduláris lemezszekrény nem felelt meg az elvárásoknak, mert összsúlyából adódóan túlterhelt lett már a jármű.
Másik szempont volt a kapacitás, a térkihasználás, a rendezhetőség, a moduláris szemlélet. A jelenleg használt új, Sortimo berendezések jobban áttekinthetőek – ez a visszacsatolás a kollégáktól – kezelhetőbbek, modulárisabbak, könnyebben lehet mozgatni az alkatrészeket, többféle elemből lehet összeállítani a berendezést – ez, ami előnyös a számunkra. A régi rendszer fiókos volt, nem lehetett mozgatni, a szereléshez szükséges eszközöket mindig ki kellett pakolni a fiókokból egy szerszámosládába. Nem beszélve arról, hogy a Sortimo kofferei sokkal könnyebbek.
Mennyivel lettek könnyebbek a berendezéseitek?
Antal: Körülbelül nettó 300 kilogrammot nyertünk. Így ennyivel több hasznos rakományt tudunk vinni, és az üzemanyag-fogyasztás is sokkal kedvezőbb lett.
Arnold, neked mi a tapasztalatod a rendszerrel?
Arnold: Én több, mint egy éve használom az autót. Nagyon jól használható a berendezés, nagyon jó, hogy részekre lehet tagolni. Ami ritkán kell, azt beljebb tartom egy helyen, az elektromos szereléshez külön rendszerezem az eszközöket. Mindegyik koffert, BOXX-ot ki tudok venni, egymásra tudom őket pakolni, rögzíteni tudom őket egymáshoz. Így könnyebben ki tudok menni a helyszínre. Főleg akkor hasznos, ha a raktár közepén van a gép, amit szerelni kell és nem tudok autóval odaállni mellé. Eddig be kellett valamibe pakolnom a szerszámokat és szinte mindig a kocsiban maradt valami. A Sortimo koffereivel ez már nem probléma, nem kell oda-vissza mennem az autó és a targonca között.
Nagyon szeretem a fiókokat és a tárolódobozokat. Én többet is ki tudnék használni, de ezt technikusa válogatja, van, aki a koffereket kedveli jobban.
Emellett nagyon tetszik a széleskörű tartozék választék, jók a kiegészítők. A tömlőtartó és a multifunkcionális tároló, amiben a spray flakonokat tartom a kedvenceim, nagyon jól ki lettek találva és nagyon jól vannak beszerelve is.
Van valami, amin szerintetek még javítania kellene a Sortimonak?
Antal: Előnyt jelentene a technikus kollégák számára, ha nem csak a használati útmutatóban és a BOXX-ok belsejében, hanem jól látható helyen a polcokon is lenne feltüntetve a maximális terhelhetőség. Hosszú használatra vásároltuk ezeket a berendezéseket, tehát óhatatlan, hogy valaki felrak rájuk valami nehezebbet.
Mi a véleményetek a saturól, amellyel minden járművet felszereltünk?
Arnold: A satu nagyon jó! Könnyen kezelhető, robusztus, strapabíró. Egy szóval jellemezve: világbajnok!
Van tapasztalatok arról, hogy a Sortimo berendezésével nőtt-e a hatékonyságotok, gyorsabban tudtok-e dolgozni?
Arnold: Nagy segítséget nyújt a mindennapjainkban. Hasznos, hogy egymásra tudjuk csatlakoztatni a különböző BOXX-okat és az összecsukható molnárkocsival be tudjuk őket vinni őket a munkavégzés helyszínére. Az biztos, hogy így sokkal hatékonyabb a munkavégzés, mert kisebb az esélye, hogy elfelejtünk valamit elrakni és nem kell ki-be járkálni a szerszámokért.
Antal: A hangsúly a hatékonyság mellett ugyanúgy ott van a kollégák testi épségén is. A kényelem, amit a rendszer nyújt, az embereket is kiszolgálja, sokkal kényelmesebb így a munkavégzés. Köszönhetően a digitalizált megoldásokkal felszerelt gépeinknek és a Sortimo moduláris rendszerének, a kollégák az adott munkavégzés helyszínén célzottan tudják azt, hogy melyik koffer, szerszám, eszköz szükséges ahhoz, hogy a problémát a lehető leggyorsabban elhárítsák. Emellett az általuk cipelt súly is csökkent.
Eddigi tapasztalataitok alapján újra a Sortimo rendszert választanátok-e?
Arnold: Én sokkal jobban szeretem, mint az előzőt, szóval abszolút.
Antal: Új ez a rendszer, meg kell szokniuk még a kollégáknak. Ugyanakkor a technikusaink elégedettek vele, a raktér kihasználtsága sokkal jobb, a gépkocsik hasznos terhelhetősége jelentősen nagyobb. Szóval egyszerű a válasz: igen.
Örülünk, hogy elégedettek vagytok a Sortimo rendszerével. Köszönjük az interjút!