A professzionális állványrendszer nem csak a rendezettséget, az átláthatóságot és ezzel együtt a hatékony munkavégzést és az időmegtakarítást jelenti. Egy baleset során a járműberendezés az, amely megakadályozza a szállítmány elmozdulását. A polcrendszer védi meg a sofőrt és a jármű utasait az elszabaduló, szanaszét repülő tárgyak okozta sérülésektől.

Ebben a blogcikkben bemutatjuk, milyen biztonsági szempontok játszanak döntő szerepet egy baleset során, amelyekre figyelni kell az állványrendszer beszerzésekor.

Pillanatkép a Sortimo SR5 állványrendszer töréstesztjéből - ez bizonyítja a rendszer biztonságosságát.


Termékportfóliónk alapja a biztonság.

A Sortimo szlogenje nem véletlenül az „Intelligens Mobilitás”. Rendszereink és termékeink fejlesztésekor olyan kihívásoknak igyekszünk megfelelni, mint partnereink termelékenységének növelése, a járművel helykihasználásnak maximalizálása és az elektromobilitásra való áttérés. Azonban van egy szempont, amely mindennél fontosabb számunkra: a biztonság!

Három kulcsfontosságú szempontot tartunk mindig fókuszban:

  1. A járműberendezések biztonsági előírásoknak megfelelő beépítése
  2. A berendezés biztonsága mozgás közben is
  3. Maximális biztonság ütközés esetén is.

Hogyan tudjuk mindezt megvalósítani?

1. Az állványrendszerek biztonsági előírásoknak megfelelő beszerelése

A berendezések biztonságos és szakszerű beszerelése minden beépítés alapja, hiszen ennek hiányában a legbiztonságosabb termék sem tudja biztosítani azt, amit ígér. Emiatt fontos, hogy a beszerelést hozzáértő szakemberek végezzék el, akik valóban ismerik a terméket, tapasztalatuk és folyamatos képzésük garantálja a biztonsági előírások maximális betartását.

Mit ért a Sortimo biztonságos telepítés alatt? Íme néhány példa:

EcoFix rögzítése a járműberendezéshez és az oldalfalhoz

Állványrendszereink tartóoszlopai két ponton vannak rögzítve, így duplán biztosítottak. Gyorsító és fékező irányba egyaránt teszünk tartókonzolokat (úgynevezett EcoFixeket), melyekkel az állványt meghatározott nyomatékkal rögzítjük közvetlenül a jármű oldalfalához. Ennek köszönhetően a menet közben fellépő erőket a rögzítő elemek átvezetik a karosszériára.

A polcrendszereket emellett a rendszer alapját képző SoboPro, SoboGrip vagy SoboFlex padlóhoz is rögzítjük, garantálva az abszolút biztonságot. Padlóink integrált rögzítési pontokkal rendelkeznek, így teszik lehetővé a gyors, egyszerű és biztonságos rakományrögzítést.

Padlóhoz való rögzítés - 1. kép: állvány rögzítése a padlóhoz, 2. kép: heveder rögzítése a jármű beépíttt rögzítési pontjához

Tudtad? Amennyiben velünk építetteted be Sortimo járműberendezésed, úgy a piacon egyedülálló módon 5 év garanciát biztosítunk!

Sortimo 5 év garancia logó

2. Az állványrendszer biztonsága használat során

Hogy használat közben a lehető legnagyobb biztonságot nyújthassa a berendezésünk a csavarkötéseket rendszeresen, körülbelül 5000 km-enként ellenőrizni kell. Az erre vonatkozó adatokat megtalálhatod a szerelési és kezelési utasításokban, melyet INNEN tudsz letölteni. Természetesen bármikor elhozhatod járművedet hozzánk is a polcrendszer átvizsgálására. Vészfékezés, vagy egyéb kivételes terhelés, például kitérő manőver esetén kifejezetten javasoljuk a szakképzett ellenőrzést.

Rakományrögzítés – nélküle soha!

Egy professzionális járműberendezés alkalmas a szállított áru rögzítésére. A rögzítetlen rakomány vészfékezés esetén nagy veszélyt jelent, így a rakományt minden esetben rögzíteni szükséges. A rakományrögzítés alapjairól korábbi blogcikkünkben bővebben olvashatsz ITT.

A rakományrögzítéshez kifejezetten ajánljuk alap rögzítő csomagunkat, melyet rendszerezetten egy praktikus T-BOXX 120as kofferben vásárolhatják meg partnereink.

T-BOXX 120as koffer alap rakományrögzítő felszereléssel - termékkép

3. Maximális biztonság ütközés esetén – járműberendezéseink extrém esetben is garantálják a biztonságot

Mindenkinek azt kívánjuk, hogy soha ne szenvedjen balesetet. De ha mégis megtörténik a baj, akkor a Sortimo állványrendszere nyújtja a legjobb védelmet. Mi bizonyítja ezt?

A Sortimo németországi központjában a termékeket fejlesztése során és a már meglévő termékeket is rendszeresen tesztelik. Ezeket az ütközési teszteket különböző, független szolgáltatók, vizsgaállomások végzik el. Egyszerre tesztelik a kishaszongépjárművekbe épített rendszereket és az úgynevezett demóvázakra épített állványokat is.

Az ellenőrzés alapvetően az ECE-R17/ECE-R44 előírások szerint történik. A frontális ütközést 50 km/h órás sebességnél szimulálják. Ilyenkor a lassulás, vagyis az ütközés erőssége a döntő. Mértékének 20/28 g közötti sávban kell mozognia annak érdekében, hogy a kritériumokat teljesítse a rendszerünk. A valós lassulást különböző szenzorok mérik.

Adatlapok a Sortimo állványrendszerek töréstesztjéről

Az ütközési teszt akkor tekinthető sikeresnek, ha a járműberendezés egyetlen darabja sem hatol be a vezetőfülkébe. A Sortimo tisztában van azzal, hogy partnerei nem laborkörülmények között, üresen használják az állványaikat, ezért egyedülálló módon, teljes terheléssel, rakománnyal teszteli rendszereit.

Baleset esetén az ütközési energiát a karosszériára vezeti át a rendszer, amely óhatatlanul a járműberendezés és az összekötő elemek deformációjával jár. A jármű karosszériájának elemei egyre vékonyabbak, hiszen a gyártók is igyekeznek a súlymegtakarítást szem előtt tartani. Ennek megfelelően az egyes rögzítési pontokon nem lehet túl nagy a terhelés, hiszen ellenkező esetben a karosszéria nem képes elnyelni az ütközés energiáját. Ebben segítenek a Sortimo speciális EcoFix rögzítőelemei. Ezek az ütközés során eldeformálódnak, de rugalmasságuknak köszönhetően nem törnek el és nem szakadnak ki. Ennek köszönhetően tompítják az ütközés hatását, hiszen egyenletesebben vezetik át az energiát a jármű karosszériájába.

Kép egy jármű belsejéről, amelyben elválasztófal van az utasfülke mögött.

A sikeres ütközési tesztek bizonyítják, hogy járműberendezéseink valós és hatásos védelmet biztosítanak a járműben utazóknak.  A maximális biztonság érdekében azonban úgy látjuk, hogy a raktér és az utasfülke között minden esetben szükség van az elválasztó falra, hiszen egy ütközés során a legkisebb kirepülő alkatrész is igen komoly sérülést tud okozni.

Egy raktérben elfekvő, nem megfelelően rögzített 2 kg tömegű kalapács például 20 g gyorsulásnál 392,4 N-os tömegerőt képvisel, ami álló helyzetben egy közel 40 kg-os tárgy erejének felel meg.

F=tömeg x gyorsulás mértéke x gravitációs gyorsulás = 2 kg x 20 x 9,81 N/kg = 392,4 N

Figyelem! A rakományrögzítő elemeket, rögzítőhevedereket a DIN EN 12195-1 szabványnak megfelelően tervezik. Ezek normál járműmozgás, vészfékezés, hirtelen manőver során történő rögzítésre szolgálnak. Egy ütközés során már nem biztosítanak megfelelő védelmet. Ezért is tartjuk fontosnak a járműben a válaszfal elhelyezését.