Hasznos tippek és ötletek a haszongépjárműben történő szállításhoz
Fontos róla beszélnünk
Sokan csak legyintenek ha jogszabályokról és rendeletekről van szó. Pedig a rakományrögzítés esetében nem csak üres bürokráciáról van szó. A sokszor időigényes, „kötelező” feladat életmentő lehet, hiszen a tehergépjárművek egyáltalán nem, vagy nem megfelelően rögzített rakománya egy közúti baleset során komoly veszélyt jelenthet az utasokra, de a többi jármű számára is
Éppen emiatt, nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a rakományrögzítésről nagyon fontos beszélni! A jogszabályi rendelkezések, túlbiztosítások mutatják, hogy ez mindig és mindenhol alábecsült probléma. Az autópályán történő ellenőrzések során még a híresen szabálykövető Németországban is az derült ki, hogy az esetek 70%-ában nincs megfelelően rögzítve a rakomány. Magyarországon ez az arány sajnos ennél jóval rosszabb.
A rakományrögzítés alapszabályai
Magyarországon a rakomány rögzítését a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 82/A. § szabályozza. Pontosan megszabja, hogy a jármű rögzítőeszközeinek milyen feltételeknek kell megfelelniük ahhoz, hogy megakadályozzák a csomagok felborulását, megcsúszását vagy leesését normál vezetés közben (beleértve a vészfékezést és a kitérő manővereket is).
A következő példa jól szemlélteti, hogy milyen súlyos károkat okozhat a legkisebb elszabaduló tárgy is: 50 km/h ütközési sebességnél a 300 grammos mobiltelefon egy több, mint 29 kg tömegű tárgy erejével repül át a jármű belsején. (Forrás: https://www.bussgeldkatalog.org/ladungssicherung/)
Mi a helyzet a válaszfalakkal?
A haszongépjármű válaszfala önmagában nem alkalmas a mozgó rakomány megállítására!
A DIN ISO 27965 szerinti válaszfalak alakzáró elemként szolgálhatnak, így igen hasznos alapot nyújtanak, ugyanakkor önmagukban nem biztosítanak kellő védelmet az egyébként rögzítetlen rakományokkal szemben. A nem megfelelően rögzített csomagok vészfékezés vagy ütközés esetén veszélyes lövedékké válhatnak, melyeket a válaszfal nem képes megfogni. Emiatt az aktív teherrögzítés nélkülözhetetlen a közúti szállításban!
Miért nem törődnek sokan a balesetek ellenére sem a rakományrögzítéssel?
Sokan nincsenek tisztában sem a jogszabályokkal, sem pedig a fizika törvényeivel. Emellett a rakományrögzítés anyagi és időbeli ráfordítást is igényel, ezért sokan hajlamosak inkább nem is foglalkozni vele.
Ki felelős a csomagok megfelelő rögzítéséért?
„Egyedül a sofőr viseli a felelősséget” – gondolják sokan.
Valóban igaz, hogy aki rakományt szállít járművében, az felelős annak megfelelő rögzítéséért. Gyakorlatban azonban minden érintett felelősségre vonható, ha elmarad a szállítmány előírásszerű rögzítése. Az üzembentartó kötelessége a biztonságos rögzítés feltételeinek megteremtése, ugyanakkor a sofőr mellett a rakodásban résztvevő összes munkatárs, sőt a flottamenedzser is felelős azért, hogy a szállított áruk elcsúszását, felborulását, leesését vagy elgurulását a csomagok rögzítésével megakadályozza.
Az alapvető teendőket a következő ellenőrző-listában foglalhatjuk össze:
- Minden rögzítő berendezés hibátlanul működik
- A sofőr alkalmas a feladatra, meg van a megfelelő képzettsége
- A jármű szállításra alkalmas, azaz:
- A megengedett össztömeget nem lépi túl
- A raktér tiszta
- A rögzítési lehetőségek alkalmasak a teher rögzítésére, biztosítják a megfelelő szilárdságot
- Gázok szállítása esetén rendelkezik a megfelelő szellőző-berendezésekkel
- A rakomány elmozdulás (csúszás, felborulás) ellen biztosított
- A rakomány nem befolyásolja hátrányosan a jármű stabilitását, kezelhetőségét, azaz a jármű és a rakomány súlypontja optimális
- A rakomány biztonságos rögzítése vészfékezés esetén különösen fontos, ezt ellenőrizni kell.
A megfelelő rakományrögzítéshez szükség van a fizika törvényeinek alapvető ismeretére, hiszen a raktérben elhelyezett teher nagyban befolyásolja a jármű viselkedését például kanyarodás esetén, illetve hatására a féktávolság is megnő. Ismerni kell továbbá a jármű megengedett össztömegét, illetve tengelyterhelését is.
A jármű mozgása során fellépő alapvető fizikai hatások
Ez az ábra bemutatja a szállítmányra ható erőket, illetve azt, hogy a megfelelő rakományrögzítéssel hogyan szükséges ezeket ellensúlyozni:
FG = a rakomány tömegerő (egy m = 100 kg tömegű rakomány, kb. FG = 100 daN erőnek felel meg)
Gyorsulás = 0,5 x FG erő hat a rakományra hátrafelé
Fékezés = 0,8 x FG erő hat a rakományra előrefelé
Kanyarok = 0,5 x FG erő hat a rakományra oldalirányban
Magyarországon a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet adja meg, hogy a rakományrögzítésnek milyen gyorsításból/lassításból eredő erőknek kell ellenállnia. Némely európai országban ez fékezés esetén nem c=0,8, hanem c=1, azaz a rakomány súlyának megfelelő erő)
A rögzítőerő (FS ) kiszámítása
Tehetetlenségi erő [daN] = FG x C = tömegerő x gyorsulás
μ Súrlódási erő [daN] = FG x μ = tömegerő x súrlódási együttható
Rögzítőerő FS [daN] = Tehetetlenségi erő – Súrlódási erő
A rögzítő erőt (FS ) mozgás közben a rakományrögzítő berendezések nyelik el és semlegesíti
Példa:
Egy 100 kg tömegű tárgyat szeretnénk rögzíteni. A súrlódási erő μ = 0.3.
Tehetetlenségi erő: FG x C = 100 daNx0,8 = 80 daN
Súrlódási erő: FG x μ = 100 daN x 0,3 = 30 daN
Szükséges rögzítő erő erő: FS= Tehetetlenségi erő – Súrlódási erő= 80daN – 30daN= 50daN
Forrás: https://www.tis-gdv.de/tis_e/ls/ls_im_strassenverkehr_die_fakten/einleitung.html/
Professzionális rakományrögzítés – hogyan?
Teherszállító járművek esetén a rögzítésnek alapvetően két megfelelő és egyben elégséges módja van.
Az erőzáró rakományrögzítést, melyet már néven alárögzítésnek is hívnak, olyan rögzítőeszközökkel (például racsnis hevederrel) érik el, melyek a rakományt a rakodófelületre szorítják. A rögzítéshez legalább két hevederre van szükség.
A lehető legnagyobb nyomóerő eléréséhez a rögzítési szögnek a lehető legközelebb kell lennie a 90°-hoz. Ennél a rögzítési megoldásnál a nyomóerő a rakomány és a rakodófelület közötti súrlódóerőt növeli meg, így biztosítva a csomagokat az elmozdulás ellen.
Az alakzáró rögzítés esetén a szállított áru tökéletes rögzítésre kerül, vagyis a jármű homlok-, hát-, vagy oldalfalával a lehető legszorosabban érintkezik. Amennyiben ez nem valósítható meg teljesen, úgy a rakományt plusz rögzítőeszközökkel, például feszítőrúddal, záróószloppal vagy rakományrögzítő hálóval kell rögzíteni.
Az alakzáró rögzítés esetén a szállított rakományt nem csak a súrlódás, hanem ezek a közvetlen rögzítőelemek is a helyén tartják. Emiatt sokkal hatékonyabb és biztonságosabb az erőzáró rögzítési módnál
Az alakzáró rögzítés különösen gyors és egyszerű módja a rakományrögzítésnek. Egyik fajtája a rakományhálóval történő rögzítés, de lehetőség van az oldalfalakra vagy elválasztófalakra szerelt rögzítősínek segítségével történő alakzáró rögzítésre is.
A rögzítés módját minden esetben az áru mérete és formája határozza meg. Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a két rakományrögzítési mód kombinációjára van szükség. Különösen nagy tömegű szállítmány esetén például igen hatékony módszer az úgynevezett fejrögzítés.
A professzionális rakományrögzítés előnyei
A jogszabályok betartása mellett a professzionális rakományrögzítés több, jelentős előnyt is kínál a mindennapos munkavégzés során.
1. Költségeket takarít meg.
A megfelelően rögzített rakomány nem csak az utasoknak, de a járműben szállított árunak is védelmet nyújt. Ezzel csökken minden olyan kiadás, amely a rossz rögzítés miatt sérült, vagy tönkrement rakomány pótlására fordítanánk.
2. Időt takarít meg
Egy professzionális rakományrögzítő rendszer a biztonságérzetet nyújt a vezetőnek, ugyanakkor a rakodással töltött időt is körülbelül 20%-kal csökkenti azzal, hogy lehetővé teszi a szállított csomagok gyors és egyszerű rögzítését. Ez akár 90 perc megtakarítást is jelenthet naponta.
3. Csökken a balesetek száma is! Ezáltal csökkenthetjük a biztosítási díjakat és természetesen a balesetekből adódó hiányzásokat is.
A professzionális rakományrögzítés összességében hatékonyabb és gazdaságosabb munkavégzést tesz lehetővé, miközben csökkenti a munkahelyi balesetek számát, így járulva hozzá a jövedelmezőbb cégműködéshez. A flottamenedzserek és tulajdonosok felelőssége és érdeke, hogy munkatársaikat felelős magatartásra bíztassák és a teherszállítást biztonságosabbá tegyék.
Ha szeretne járművébe megbízható, professzionális rakománybiztosítást, akkor ismerje meg a Sortimo integrált ProSafe rakományrögzítő rendszerét és tartozékait! Olvasson termékeinkről bővebben ITT.